Wednesday, July 25, 2018

Småt værktøj - Small Tools

Det er ikke power værktøj, jeg snakker om. Eller måske er det præcis power værktøj, for redskaber, der er meget nyttige, er der da lidt power over. Den her blogpost er en slags fortsættelse af min blog i mandags om at reparere sit tøj.

Det kræver ikke en masse remedier. Faktisk kræver det meget lidt.

Min 'syæske' er en gammel kosmetiktaske. Den har en størrelse, der er en mellemting mellem en kosmetikpung og en toilettaske. I den har jeg alt, der skal til for at reparere mit tøj.

Jeg er den lykkelige ejer af nogle små metal cigaræsker og en meget gammel æske, der har været plaster i fra mine bedsteforældre, og nogle af æskerne er måske ældre. Jeg har haft dem, siden jeg var en lille pige. Den gang brugte jeg dem til alt muligt småt. Der har været nipsenåle i. Og glansbilleder. Perler, 'smykker' og sjove fund. De har fulgt mig hele mit liv, og jeg elsker dem, for de er både nyttige, smukke og fortæller en historie. Hvad mere kan man ønske sig?

Så nu indeholder de mine sy-grejer. Og det fungerer.

Det er en god ide, at gemme de knapper, der somme tider følger med nyt tøj. For det første kan man bruge dem til det man har købt (selvfølgelig), og de kan måske komme i brug senere til andet tøj. Men man behøver ikke gemme 100 knapper. Så mange taber man aldrig!

Så gå i gemmerne og find en sød lille taske eller en køn æske, og find sygrejerne frem. Sorter med hård hånd og gem (eller køb) noget tråd i de farver, du har i dit tøj, og sæt tasken/æsken et sted, der er let at komme til.

Så bliver reparationer ikke noget uoverkommeligt, der samler sig i store bunker.







I am not talking about power tools now. Or maybe I am. Because it is about tools, which are very useful, and there is always some kind of power in that. Well, it is in relation to my blog post on Monday about repairing your clothes.

It doesn't take a lot of paraphernalia. In fact is only takes very little.

My 'sewing-bag' is an old cosmetics bag. The size is something between a cosmetics bag and a toilet bag. In that I have everything, I need in that bag for repairing my clothes.

I have 'inherited' some small cigar cases and an old case for band aids from my grandparents, and maybe the cases are even older. I have had them, since I was a small girl. They have always been in use.  For odds and ends. I had pushpins in them. Glossy pictures. Pearls,' jewelry' and interesting finds. They have followed me all my life, and I love them, because they are useful, pretty, do not take up much space and tell a story. What more can you want?

So now they contain my sewing gear. And it works.

It is not a bad idea to save the buttons, which sometimes comes with new clothes. They can come to good use later, for the clothes you bought (of course) but also for other items. But you don't have to save 100 buttons! You never loose that many buttons.

So look through your stuff and find a small bag or a pretty box of a kind, and collect your own sewing kit. Sort out any unimportant stuff, spare the thread (or buy some) in the colors you keep your clothes in, and find a space for it.

Then repairs will not be a mountain to claim anymore. 

No comments:

Post a Comment