Wednesday, August 8, 2018

For en sikkerheds skyld, part 1 - Just in Case, part 1

For en sikkerheds skyld beholder jeg den gamle dyne, selv om jeg har købt en ny, for man ved aldrig...
For en sikkerheds skyld beholder jeg den slidte plasticskål, selv om jeg har købt en ny, for man ved aldrig...
For en sikkerheds skyld beholder jeg de gamle sko, selv om jeg har købt nye, for man ved aldrig...
For en sikkerheds skyld beholder jeg ALT, for man ved aldrig...

Dette indlæg handler om - ja, 'for en sikkerheds skyld', og det udtryk - eller den følelse er skyld i meget rod, fordi vi gemmer ting til anledninger, som vi ikke har tænkt færdig over. Jo da, vi gemmer noget til jul, påske og andre højtider. Men hvad med alt det andet?

En del af de ting, vi gemmer, ligger, hvis der kommer gæster, for vi vil gerne være gode værter, der får gæster til at føle sig velkomne.

Men vi behøver ikke at prøve at være perfekte. At være gæstfri er ikke at have alt og kunne levere alt.
Ingen gæst forventer at blive indlogeret på et 5-stjernet hotel. Hvis jeg er gæst, er jeg taknemlig for, at nogen åbner sit hjem for mig. Det er samværet, der tæller.

Så find de ting, du gemmer 'for en sikkerheds skyld', fordi der måske kommer gæster og find ud af, hvornår du sidst havde brug for dem. Hvis det er over et år siden, skal du ikke lade dem tage pladsen fra ting, du bruger oftere.

Problemet ligger i, at vi aldrig gør os den umage at finde ud af, hvad der egentlig skal gemmes for en sikkerheds skyld. Hvis man er helt nøgtern behøver vi vel mad, plaster og hovedpinetabletter?

Alt andet kan vi klare med det, vi allerede har, og vi skal ikke indrette vores hjem på situationer, der opstår én eller to gange om år - eller endda måske slet ikke!



For en sikkerheds skyld har jeg gemt denne 20 år gamle ventilator,
og den bliver brugt hver sommer
For a just in case situation I am keeping this 20 years old fan,
and I use it every summer

I will keep the old duvet, even though I have bought a new one, because you never know - just in case...
I will keep the old shoes, even though I have bought a new pair, because you never know - just in case...
I will keep the old plastic bowl, even though I have bought a new one, because you never know - just in case...
I will keep EVERYTHING, because you never know - just in case...

This post is about - well, 'just in case', and that expression - or feeling is the cause of a lot of clutter, because we keep stuff for occasions, which we really haven't thought through. Of course, we keep things for Christmas, Easter and other holidays. But what about all the other stuff?

Some of the things we keep, we keep for visitors, because we want to be good hosts, who can make guests feel welcome.

But we don't need to be perfect. To be a good host doesn't mean that you own everything and can deliver everything. No guest will expect to be treated as in a 5 star hotel. If I am a guest in somebody's home, I am grateful, that someone will open his/her home to me. Being together is what counts.

Go through your stuff and find the things you keep for 'just in case' you get visitors and find out, when you have used them. If it is more than a year ago, you should let them go and use the space for things, you use more often.

The problem is, that we never take the time to find out, what we really need 'just in case'. If you are totally down to earth it probably food, band aid and painkillers?

Everything else can be helped by what we already have, and we shouldn't build our homes on situations, which happens once or twice a year - or even never!

No comments:

Post a Comment