Monday, July 30, 2018

Jeg kan ikke følge en opskrift! - I cannot follow a recipe!

Der er nogen, der har genkendt mit broderi, og det har medført kommentarer om, at løven ikke helt ser ud, som den gør på mønsteret.

Det ved jeg godt!

Det skyldes, at jeg har en mekanisme i mig, der gør, at jeg har meget svært ved at følge en opskrift. Det gælder madopskrifter, strikkeopskrifter, alle slags opskrifter, og som her et broderimønster. Det gælder i det hele taget alt om, hvordan man gør ting, og det er egentlig ikke, fordi jeg ikke vil gøre det på 'den rigtige måde'. Det bliver bare ikke sådan!

Jeg har levet godt med det hele mit liv. Det er dog ikke altid, at tingene så bliver, som jeg gerne vil have dem, men jeg er villig til at tage den risiko, der følger med, når man ikke er så flink til at følge den slagne vej.

Det er ikke, fordi jeg er den store rebel, og jeg ved egentlig ikke, hvad det skyldes. Måske et behov for at gøre tingene til mine, når jeg nu ikke er så genial, at jeg kan lave tingene totalt på 'frihånd', men behøver et startgrundlag.

Mange gange føler jeg også, at når 'kreationen' er færdig, så er jeg også færdig med den. Det er processen, der er spændende.

Det kan der komme nogle meget personlige ting ud af det, og jeg er ekstremt kritisk overfor mine egne 'kreationer'. Men hvis jeg ikke er tilfreds, eller jeg er 'færdig' med arbejdet, så har jeg haft det sjovt undervejs, og så bliver tingene givet videre, hvis der er nogen, der vil have dem.

Det er der faktisk forbløffende mange, der gerne vil, og madmæssigt har jeg endnu ikke taget livet af nogen :-)



Det håndarbejde, jeg har gang i, ligger altid i en vinkasse let tilgængeligt
The work, I am working on, always lies in a wine box easy to access

Some of you have recognized my embroidery, and I have had a couple of comments saying, that the lion doesn't quite look like it does on the pattern.

I know!

It is because, that I have a mechanism, which does, that I have difficulties following a pattern. It includes food recipes, knitting patterns, all kinds of instructions, and like here an embroidery. It counts for all things about, how you do stuff, and it isn't really because I don't want to do it 'the right way'. It just doesn't come out that way!

But I have been living well with this my entire life. Things don't always work out, the way I want, but I am willing to take that risk which comes, when you don't follow the traditional way.

It is not because I am a rebel or anything, and I don't know, what causes it. Maybe a need to make things mine, when I am not that kind of a genius, who can make things out of my head, but need a start base.

Lots of times I also feel, that when the 'creation' is done, I am also done with it. It is the process, which is interesting for me.

Sometimes some very personal things comes out of this, and I am extremely critical towards my own 'creations'. But if I am not satisfied, or as said 'done' with it, then I have had fun along the way, and then it is passed on, if somebody wants it.

Surprisingly many people do, actually, and food wise - well, I haven't killed anybody yet :-)

No comments:

Post a Comment