Monday, January 28, 2019

Mit 'Tupperware' - My 'Tupperware'

Plastic er langsomt ved at blive sluset ud af mit hjem. De plasticting, som jeg mistænkte at indeholde thalater, er blevet smidt i vores lokale plastickontainer, som bliver kørt til fjernvarmecentralen, der destruerer det på ansvarlig vis.

Resten af plastictingene vil, efterhånden som de går i stykker eller på anden måde bliver ubrugelige, ryge det samme vej. Der er ingen grund til at skaffe nyt, før andet er brugt op, og når det nu en gang er blevet produceret, kan det lige så godt blive brugt.

Så hvad har jeg så i mit køkken? Hvad har erstattet plastikken?

Jeg har en masse skønne glas med låg af forskellig art. Nogle har jeg selv købt (med forskelllige madvarer i), andre har jeg 'gaflet' fra venner og bekendte. Glas-samler-damen! Ja, vi skal jo alle sammen have en hobby!

Det fungerer for mig. Jeg bruger dem til alt. To frikadeller til pålæg, istandgjorte grøntsager, middagsrester, og jeg har let ved at se, hvad jeg har i køleskabet, og de er lette at vaske af i opvaskemaskinen. Og så koster de ikke noget!

Og hvis de går i stykker, kommer de i glaskontaineren og bliver genbrugt uden at gøre nogen skade for miljøet. Win-win!

En plastic kontainer tilbage! Jeg mangler stadig en god opbevaring til mit smør.
One plastic container left! I am still missing a good container for my butter.


Total thai-kylling middag - Total Thai chicken dinner

Plastic is slowly disappearing from my home. The plastic containers, which I suspected might contain phthalates, were thrown in our local plastic container, and driven to a plant, which destroys them in a responsible manner.

The rest of my plastic containers will, when they break or otherwise become unusable, go the same way. There is no reason to buy something new, when you still can use things. Just to throw something is not sustainable. You should use, what you have, until its end, now it has been produced.

So what do I have in my kitchen? What has replaced the plastic?

A lot of beautiful glass containers in different shapes. Some I have bought (with lots of food in), others I have 'snatched' from friends and relatives. The glass collector lady! Yes, we all have to have a hobby!

It works for me. I use them for everything. A couple of meatballs for next days lunch, washed vegetables, leftovers from yesterday. It is easy to see, what I have in my fridge, and they are easy to clean. And then they cost nothing!

And if they break, they go to the glass container and will be reused without doing any damage to our environment. Win-win!

No comments:

Post a Comment