Wednesday, August 15, 2018

Facebook eller ej? - Facebook or Not?

Har jeg sagt farvel til Facebook?

Nej, det har jeg ikke. Men jeg har gjort noget meget enkelt, der har givet meget stor virkning. Langt større end jeg forventede.

Tidligere kiggede jeg alt, når jeg alligevel havde fat i min telefon. Eller når jeg havde en lille pause eller noget ventetid, som jeg ikke rigtig vidste, hvad jeg skulle bruge til. Så tyede jeg til FB.

Så kunne jeg læse om fortrædelighederne i verden og blive vred eller ked af det. Jeg kunne selvfølgelig også læse noget, som kunne få mig til at grine og blive glad. Men der gik så meget tid på at læse om ting, som jeg ikke kan gøre noget ved. Tid, som kunne været brugt på andre ting - som jeg kan gøre noget ved.

Men det eneste, jeg har gjort, er at fjerne ikonet fra min telefons frontskærm!

Det er det hele. Den ligger stadig inde bag ved, så jeg kan gå på, hvis jeg vil. Men underligt nok gider jeg ikke at finde den frem hver gang en pause eller noget ventetid melder sig. Jeg gider bare ikke! Det var så nemt før, og nu skal jeg bøvle mig et par tryk længere ind i systemet, og det gør jeg altså så ikke!

Jeg vil ikke fjerne Facebook helt, for jeg er med i nogle lukkede grupper, der sender information, der er relevant for mig, og så får jeg stadig meddelelse om fødselsdage, og det er nok for mig, hvilket virkelig overrasker mig.

Så jeg er stadig på. Men der er ikke en masse meddelelser, som jeg pløjer mig igennem, og som ofte ville trække både 10, 15 eller 30 minutter ud af min dag. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor meget tid jeg har brugt på FB.

Bliver jeg nu 'hellig'? Nej, det gør jeg ikke på nogen måde. Alle skal gøre det, de føler sig tilpas med, men jeg var blevet opmærksom på, hvor meget tid jeg følte, at jeg 'spildte'.

Jeg læser nyheder, jeg ser tv, mine venner har telefon, og det har jeg også, så jeg er ikke nervøs for at gå glip af noget. Og hvis jeg gør? - ja, så ved jeg det jo ikke :-)

Kan det føles? Ja, det kan det, og det føles som en lettelse.


Have I said goodbye to Facebook?

No, I haven't. But I have done something very simple, which has created such a big impact. Far more than I expected.

Earlier I would look at everything coming in, when I picked up my phone. Or when I had a small break or waiting time, which I didn't quite know what to do with. Then it was FB.

I would read about all the terrible tings happening in the world and get angry or sad. I could of course also read something, which would make me laugh and be happy. But so much time was spent on things, I couldn't do anything about. Time which could have been spent on other things - which I can do something about.

The only thing I did was to remove the FB icon from the front screen of my phone!

That is all. It is still there further into the system, so I can access it, if I want to. But strangely I cannot be bothered to find every time I have a break or some waiting time. I cannot be bothered! It was so easy before, and now I have to make some extra clicks further into the system, and I don't!

I will not remove Facebook, because I am a member of some groups, which send RELEVANT information, and I still get notices about birthdays, and that is enough for me, which actually surprises me a lot.

So I am still in reach. But I don't spend a lot of time on messages, which often would pull 10, 15 or even 30 minutes out of my day. I don't event dare think about, how much time I have used on FB.

Am I going fanatic? No, not the least. Everybody should do, what make them feel comfortable, but I had become aware of, how much time I felt, that I was 'wasting'.

I read the news, I watch TV, my friends all have a phone, and so have I, so I am not afraid of missing out. And if I do? - well, then I won't know, will I :-)

Can I feel it? Yes, I can, and it is a relief!

No comments:

Post a Comment