Monday, July 16, 2018

For meget umage? - Too Much Effort?

En rigtig god ven, som man kun ser et par gange om året, ringer og siger, at han kommer til byen for at deltage i et møde og spørger, om han kan overnatte. Han ved ikke rigtig, hvornår han ankommer og rejser endnu, men er det ok? Man bliver super glad og siger selvfølgelig ja.

Så begynder forberedelserne!
Hvor skal han sove - hvis man ikke lige har et gæsteværelse?
Har man noget, han kan sove på, eller skal man ud og låne?
Man skal have vasket (og hvis man er mig :-) skal man også have strøget) sengetøj.
Købt ind til en mand ekstra. Madplan overvejes.
Måske trænger man til en ny rullemadras? Ja, det gør man! Ud og købe.
Madrassen, som har stået i kælderen, lugter lidt muggent, gør den ikke? Ud at købe en ny folde madras!
Venner, der også gerne vil hilse på, bliver inviteret til middag.
Så op og i gang.

En uge senere ringer vennen op og siger, at mødet, han skal deltage i, er om eftermiddagen, så han ankommer sent, og han skal afsted næste dag ved 10-tiden, så han skal sådan set kun lige crashe på sofaen en nat!

Godt så!

Hvordan kan det være, at jeg gik sådan i selvsving? Selvfølgelig i første omgang fordi jeg sætter pris på min ven. I anden omgang fordi jeg gerne vil have styr på situationen og give ham en god oplevelse. For det tredie fordi jeg gerne vil lave et 'perfekt' ophold.

Men næste gang tror jeg alligevel, at jeg vil tage det lidt mere ovenfra og ned, og det har intet at gøre med min ven. Det har udelukkende noget med mig at gøre. Men han er en af mine bedste venner, så alt det her var ikke nødvendigt.

Men vi skal have mørbrad i løgsauce og dessert, og jeg har en ny foldemadras og en ny rullemadras, så kom endelig og overnat!



A really good friend, whom you only see a couple of times a year, calls telling you, that he is coming to town for a meeting and asks, if he can spend the night. He doesn't really know arrival and departure yet, but is it OK? You are thrilled, and of course you say yes.

Then the preparations start!
Where is he going to sleep - if you don't have a guest room?
Do you have something, he can sleep on, or do you have to borrow?
Do you have any clean bed linen (and if you are me :-) you also iron the sheets)?
Food for one more person. Food plan is under consideration.
Maybe you need a new top mattress? Yes, you do. Go for it.
The mattress in the basement, does it smell a bit moldy? Yes, go get a new folding mattress!
Friends, who want to say hello to him, are invited for dinner.
Get going.

A week later your friend calls and say, that the meeting he is attending, is in the afternoon, so he will arrive late, and he is leaving the next day at 10, so he is sort of only need the sofa for one night!

OK, right!

How come, that I went totally overboard in arrangements? Of course because I really appreciate this person. Second because I want to be in control of the situation and give him a good experience. Third because I wanted to make it a 'perfect' stay.

But next time I think, that I will be a bit more laid back, and that has nothing to do with my friend. It is all about me. But he is one of my best friends, so all this fuss wasn't necessary.

But we are going to have tenderloin in onion sauce and dessert, and I have a new folding mattress and a top mattress, so do come and stay over!

2 comments: