Wednesday, March 2, 2016

Ønsker sig/Ønsker sig ikke - Want/Want Not

Har I nogensinde haft et ønske om at eje noget, som I så har fået, og derefter oplevet, at det ikke gør jer gladere?

Jeg tror, at vi alle har oplevet denne følelse, og det er den, man skal huske, når man står overfor et større indkøb – eller når man har for vane at lave mange små indkøb, som man egentlig ikke har ønsket sig, men bare bliver fristet til at købe.

Man skal spørge sig selv:

Vil jeg blive glad, hver gang jeg bruger/tager den på?
Hvor brugbar er tingen? – vil jeg bruge den en gang om året eller en gang om ugen? (Hvis det kun skal bruges en gang om året, så glem det!).
Og vil jeg også ønske mig den, hvis jeg venter til næste uge med at købe – eller vil jeg have glemt den?

Det sidste spørgsmål er væsentligt. Mange ønsker er bare et pludseligt indfald, som blegner, når man har fået en god nats søvn.



Have you ever wanted to own something, and then when you finally have it, you realize that it didn't make you happier?

I think, that we all have experienced this, and it is a feeling to remember, when you are considering a bigger purchase – or when you in the habit of shopping small things all the time. Things you actually didn't want, but just got tempted to buy, when you saw them.

Ask yourself:

Will I become really happy, every time I wear/use this thing?
How versatile is it? – will I use it once a week or once a year? (If the latter, then drop it!)
And do I want it next week, if I don't buy now – or will it be forgotten?

The last question is really important. Many wishes are just a sudden temptation, which fades after a good nights sleep.

No comments:

Post a Comment