OK, så starter vi!
Første rum vi
kaster os over er køkkenet. Hvis du nu har læst andre
oprydningsråd, foreslås det næsten altid at begynde med tøjet,
men jeg synes, at køkkenet er det bedste sted, for man skal se på
køkkenet som et værksted med værktøj. Skåle, tallerkner, fade og
bestik m.v. er værktøj. Intet andet! Der er ingen grund til at
lægge mange følelser i det. Et køkken skal bare være ordentligt,
funktionelt og let at holde rent!
Nøgleordet for
køkkenet er: ENS! Det er den letteste måde at skabe overskuelighed
og orden. Du skal ikke gemme 16 forskellige krus, 6 forskellige par
kopper, 9 forskellige tallerkner, og 14 forskellige glas. Orden
opstår, når du har 8 ens flade tallerkner, 8 ens dybe tallerkner, 8
ens krus – og det fortsætter der ud af. Det giver orden, det giver
ekstra plads i skabe og skuffer, fordi det er let at stable.
Du behøver heller
ikke at have 4 røreskåle. Kokken Erwin Lauterbach har lavet
en liste over køkkeninventar, som man har brug for, og den liste fik jeg lov til at videregive i min bog, Ryd Dig Op. Han anbefaler 2
røreskåle. En stor i god plastic og en mindre i stål (til kolde
ting). Det er alt.
Hvis du har været i sommerhus eller ferielejlighed, har du set, at der er præcis, hvad man
behøver. Et sæt af alt til hver person, og du har aldrig manglet
noget sådan et sted. Det er den følelse, du skal frembringe i dit
hjem.
Så du behøver ikke
10 gryder og stegepander, og hvis du har rigtig meget af den slags,
så prøv at se, hvad du rent faktisk bruger. Hvis du kun
frituresteger en gang om året, er der ingen grund til at eje en
friture-gryde. Så er du også fri for lugt og svineri! Den store
køkkenmaskine kan du måske også sælge. Enten har man en livsstil,
hvor sådan noget passer ind, eller også har man ikke. Store
køkkemaskiner skal ikke tage plads op, hvis man ikke bruger dem.
Alt, som er i
stykker og ikke fungerer perfekt, skal selvfølgelig smides ud!
En gang brugte man
at have et ekstra sæt procelæn til 'fint brug', som blev brugt et
par gange om året. Vælg i stedet at bruge det hver dag, hvis du er
glad for det, og nyd det. Og hvis du ikke har sådan et stel, så
vælg et, der er så neutralt, så du altid kan dekorere med duge,
blomster og lejlighedspynt.
Nu har jeg på
fornemmelsen, at der med garanti er nogen, der sidder og tænker på
arven fra en kær oldemor, som er et smukt fiskefad (eller noget
lignende). Hvis du bruger det, så fint. Hvis ikke, så skal du
afhænde det. Man skal ALDRIG sætte lighedstegn mellem mennesker og
ting. Du skal ikke bo i et mausoleum. Hvis du ikke bruger ting, har
du ingen glæde af dem, og så skal de gives videre.
Men disse råd i
baglommen kan du begynde og kig nu nøje på, om du vælger de ting, som
du bruger regelmæssigt – helst dagligt.
- Ryd alt ud af skabe og skuffer, og sæt det på køkkenbordet og gulvet.
-
Vask skabe og skuffer af og begynd at sortere.
-
Der skal være plads til alt.
-
Læg alt andet i kasser til genbrug.
Meget vigtig: Afhænd
det overskydende hurtigst muligt. Når en ting er sorteret fra, skal
den ikke tilbage i skabet mere, og jo hurtigere den kommer til
genbrugforretningen eller bliver smidt ud, jo bedre.
Når du har været
gennem denne proces, lover jeg dig, at dit køkken føles anderledes
let at arbejde i, og det giver en god fornemmelse, som du kan bruge, når vi nu
bevæger os gennem resten af huset i denne måned.
God fornøjelse. Og hvis I har spørgsmål, så skriv.
Bortset fra 3 knive er det alt grej, som jeg har.
Apart from 3 knives, this is all I have got.
OK, here we go!
The first room we
will attack is the kitchen. If you have read other de-clutter blogs,
they often suggest that you start with your clothes, but I think that
the kitchen is the best place, because you should see you kitchen as
a workshop. Bowls, plates, cutlery etc are tools. Nothing else! There
is no reason to put any feelings into it. A kitchen should just be
tidy, functional and easy to keep clean!
The key word for
kitchens is: Similar! It is the easiest way to create clarity and
order. You should not have 16 different kind of mugs, 6 pairs of
coffee cups, 9 different dishes, and 14 different sorts of glasses.
Order comes, when you have 8 similar plates, 8 mugs and so on. It
looks good, and it makes space in cabinets and drawers, because it is
easy to stack.
You don't need to
have 4 mixing bowls. The Danish chef, Erwin Lauterback, has made
a list of kitchen tools you need, and I had his permission to bring
it in my book, Wipe Your Slate. He recommends 2 mixing bowls. A
quality big plastic bowl, and one smaller one in stainless steel
(for cold things, and things to cool). That is all.
If you ever have
been in a summer cabin or holiday flat at a holiday center, you have
experienced, what it is like to have exactly, what you need. There
would be one set of 'everything' for each person, and you have never
missed anything in a place like that. That is the feeling, you should
work on getting in you home.
You don't need
10 pots or pans either, and if you have a lot of that kind, find out,
what you actually use. If you fry in oil once a year, there is not
reason to own any equipment for that. And then you avoid the mess and
smell! Also the big kitchen machine could go, if you don't use it.
Either you have a life style, where things like this fit in, or you
don't. Big kitchen machines should not take up space, if you don't
use them.
Everything, which
is broken or isn't functioning perfectly, has to go, of course!
Once you used to
have an extra set of porcelain for big special events. It was used a couple a
times of year. Take another approach – use the nice stuff every day
if you love it, and enjoy it. And if you don't have a
'nice' set, then get something neutral, which you always 'lift' can with a nice table cloth, flowers and season decorations.
Now I get the
feeling that there is somebody out here, who is thinking about the
fish dish (or something else), that you have inherited from a loved
family member. If you use it, keep it. If you don't, let it go. You
should NEVER equate things with people. Don't create a mausoleum. If
you don't use a thing, it doesn't bring you anything good, let it go.
With these
advises in your head, you should start. And make sure that you choose to
keep the things, which you actually use on a daily basis.
-
Empty cabinets and drawers, and put everything on the kitchen desk or the floor.
-
Wash and clean cabinets and drawers, and start sorting
-
Make room for everything, you keep
-
Put everything else in either a box for recycle or a box for the 2nd hand shop.
Very important:
Get the stuff, which you aren't going to keep, out of the house asap.
And make sure that nothing, which has gone in one of the boxes, goes
back into the kitchen.
When you have
gone through this process, I promise, that your kitchen will feel
different and very easy to work in, and it gives the calm, which you
can use, when we keep moving through the house during this month.
Have fun. If you have questions, please contact me.
No comments:
Post a Comment