Friday, January 2, 2015

Udsalg og jeg vil lave købestop! - Sales and I will stop buying!

Allerede omkring jul begyndte flere forretninger at holde udsalg, og forretningerne er ved at sprænges af varer. Hvor meget kan vi blive ved med at aftage? Personlig har jeg gennem det sidste år opdaget, at jeg ikke rigtig reagerer, når jeg køber ting, som jeg har ønsket mig. Det er sådan lidt en følelse, at 'nå, nu har jeg den' - hvad det så end måtte være. Det er lang tid siden, jeg har købt noget, der virkelig har begejstret mig. Jeg er begyndt at konstatere, at jeg bare har anskaffet en ting. Jeg glæder mig ikke mere som tidligere, hvor jeg ikke 'bare' købte. Jeg har lige været i Spanien og kunne slet ikke finde noget, som jeg havde lyst til at tage med hjem, selvom der var mange ting, man ikke kan få her hjemme.

Så nu udfordrer jeg mig selv. Midt i denne udsalgsperiode har jeg bestemt, at jeg ikke vil købe noget! Det er der mange, der har gjort før mig, og jeg har puslet med det, men ikke rigtig fået gjort alvor af det. Men nu er tiden inde!

Reglen er, at jeg må købe mad, rengøringsmidler, medicin (hvilket forhåbentlig ikke blive nødvendigt) og artikler til personlig pleje. Det gælder foreløbig hele januar. Hvis der er noget vitalt, der går i stykker (f.eks. min kaffemaskine!), så køber jeg en ny! Jeg ville ikke ønske at være sammen med mig selv, hvis jeg ikke kunne få kaffe, så hvordan ville andre ikke have det? Og jeg vil jo gerne have selskab.

Jeg er selv spændt på udfaldet, og hvad jeg vil føle, og jeg skal nok opdatere!

Bogen er købt på tilbud den 31.12. og bliver det sidste indkøb indtil den 31.1.
The book (The Big Danish Furniture Guide) is bought on a sale Dec. 31st, and will be the last purchase until Jan. 1st

Already around Christmas a lot of shops started the sales, and now the shops are almost exploding with goods. How much can we keep buying? I have during the past year had the experience that I don't really react, when I buy something, which I have wished for. The feeling is a bit like 'well, now I have got this one' - whatever it may be. It is a long time ago that I have bought something, which really has excited me. I have started just noting that I have bought something. I am not looking forward as I did earlier, when I didn't 'just' buy something. I have just been to Spain and I couldn't find anything I wanted to bring home, even though there were a lot of things, which I wouldn't find in Denmark.

So now I have challenged myself. In the middle of this sales rush I have decided that I will not buy anything! Many have tried this before me, and I have played with the thought, but never really taken action. Now is the time!

The rule is that I can buy food, cleaning products, medicine (hopefully not needed) and stuff for my personal care. This will go on for January for now. If there is something vital, which breaks (f.ex my coffee machine!) I will buy a new one. I wouldn't want to be together with me, if I can't have coffee, so how would other people feel? And I do want company.

I am quite excited about the result, and what I am going to feel, and I will keep you updated!

No comments:

Post a Comment