Wednesday, December 14, 2016

Juleboller og en lektion - Christmas Buns and a Lesson Learned

Mig og opskrifter! Når jeg ser en madudsendelse på tv, bliver jeg tit meget inspireret, og så prøver jeg at lave det samme, og det bliver for det meste ret godt. Men jeg er ikke en ørn til at lave noget efter opskrift.

Forleden så jeg en tv-kok bage nogle boller i tv, og jeg fandt opskriften. Købte ind efter listen og begyndte. Hvad jeg ikke lige havde set var, at der skulle laves kandiserede appelsinstykker, og at de skulle afkøle. Så det gjorde jeg den aften, hvor jeg havde tænkt mig at bage.

Næste dag, havde jeg rigtig travlt, men da jeg havde lavet dejen, fandt jeg ud af, at den skulle hæve 3 gange! Ialt ca. 4 timer! Men jeg nåede det og flåede bollerne ud af ovnen med alt overtøjet på på vej ud af døren.

De blev gode! Hele familien elskede dem, så den lidt molesterede bolle på billedet var, hvad der blev til overs til mig - og det er dem vel undt.

Jeg skal helt sikkert bage disse boller igen, selvom det er et stort arbejde, men det skal være en dag, hvor jeg ikke skal så meget til bestemte tider... og måske skal jeg til at nærlæse opskrifter, før jeg starter!

En lektion til mig?





Me and recipes! I see a cooking program on tv, and then I get inspired, and most of the time I succeed making things. And most of the time it becomes fine. But I am not very sharp on cooking after a recipe.

The other day I saw a tv-cock bake some buns, and I found the recipe. Bought everything on the list and started. What I hadn't seen was, that I should caramelise orange bits, and that they had to cool of. So I did that on the night, where I actually had plan to bake.

The next day I was busy, but I made the dough and found out - that it had to rise 3 times. Almost in total 4 hours! But I made it and pulled the buns out of the oven while wearing my overcoat on the way out of the door.

They became good! The favorite family loved them, and the sligthly misformed bun on the photo was the one left for me - and they were so welcome :-)

I am going to bake these buns again, even thought it is quite a long project, but it is going to be a day, when I haven't so many things scheduled... and maybe I should stop skimming recipes, and actually read them, before I start.

Lesson learned?

No comments:

Post a Comment