Sunday, May 25, 2014

Skal børn i børnehave eller passes hjemme? - Should Children be taken care of at home, or go to Kindergarden?

På min vej rundt på diverse legepladser med min yngste favoritperson møder jeg mange mennesker. Fortrinsvis fædre og mødre. Her forleden mødte jeg en mor med sin datter. En dejlig lille pige. Vi kom i snak, og jeg spurgte, om hun havde sin datter i dagpleje eller vuggestue. Hun fortalte, at hun selv passede hende. Jeg spurgte, om det ikke var ensomt en gang imellem. Det svarede hun ja til, men at der er et netværk i København på ca. 200 forældre, der passer deres børn hjemme, deler erfaringer, mødes på kryds og tværs og laver legeaftaler. Det lød virkelig sympatisk, og samtidig kunne jeg ikke undlade at lægge mærke til, hvor forsigtig og en lille smule skræmt denne søde lille pige var. De andre børn, allesammen 'institutionsbørn' drønede rundt, og de store tog pænt hensyn til de små. Jeg kunne ikke lade være med at tænke om, om vi ruster børn til den store verden ved at sende dem ud blandt andre, eller om det er bedre at beskytte dem så længe som muligt. Vi ønsker, at de skal lære at færdes 'derude', og samtidig vil vi gerne beskytte dem mod alt ondt. Det er et stort spørgsmål.



On my way around various public playgrounds with my youngest favorite person I meet a lot of people. Mostly parents. The other day I met a mother with her daughter. A lovely girl. We started talking, and I asked if the little one was in daycare or in kindergarten. She told that she took care of her herself all day.I asked if it wasn't lonely once in a while. She said yes, but that there is a network in Copenhagen of approx. 200 parents, who do this, sharing experiences and meeting to make play-dates. It sounded really sympathetic, and at the same time I noticed how the little girl hesitated interacting with the other kids. She looked a little scared and overwhelmed. The other kids, all in daycare and kindergarten, was running around, and the big ones took good care of the small ones. It made me think about, if we train our children to enter the big world the best by sending them out between others, or if it is better to protect them as long as possible. We want them to be able to maneuver around 'out there', and at the same time we want to shield them against all bad. It is the big question.

No comments:

Post a Comment